شرکت مهندسی آدورا فراز آریا دوستدار همیشگی طبیعت
تعمیر موتور درب اتوماتیک

تعمیر موتور درب اتوماتیک

  • آیا تعمیر موتور درب اتوماتیک امکان پذیر است؟ علل خرابی موتورهای درب اتوماتیک چیست؟ آیا موتورهای درب اتوماتیک شیشه ای را بعد از خرابی باید تعویض کرد؟ امروزه جهت راحتی و سهولت کارهای روزمره انجام فعالیت‌های مکانیکی و فیزیکی روزانه به روش‌های اتوماتیک و خودکار تغییر پیدا کرده‌اند. برای نمونه استفاده از درب‌های اتوماتیک و خودکار نمونه‌ای از این سهولت‌ها می‌باشند. ما امروز در مجله ادورا به بررسی دلایل خرابی موتور درب اتوماتیک و تعمیر آنها می‌پردازیم.

    موتور درب اتوماتیک چیست؟

    موتور یک سیستم پیچیده است که از چندین قطعه مختلف ساخته شده است، بنابراین در هنگام موتور، قبل از هر کاری باید قطعه یا قسمت معیوب را شناسایی و سپس اقدام به تعویض و تعمیر نمود به همین منظور تعمیر موتور درب اتوماتیک را  باید به افراد متخصص و تعمیرکاران موتور درب اتوماتیک سپرد و توصیه می‌کنیم اگر درب اتوماتیک شما دچار مشکل شد هرگز اقدام به تعمیر خودسرانه موتور درب نکنید.

    انواع موتورهای درب اتوماتیک

    موتورهای مختلفی برای درب‌های اتوماتیک به کار گرفته می‌شوند ما در این مقاله به بررسی دو نوع رایج آنها می‌پردازیم.

    موتور درب کرکره ای ساید (کناری)

    موتورهای ساید از قدرت بالایی برخوردار هستند، از این موتورها در مکان‌هایی همچون شرکت‌ها، مراکز خرید، پارکینگ‌های عمومی، کارگاه‌های بزرگ استفاده می‌شود که قدرت زیادی برای باز و بسته کردن درب نیاز است.

    موتور درب کرکره ای ساید (کناری)

    موتور درب اتوماتیک توبولار (لوله ای)

    این موتورها هم نصب ساده‌ای دارند و هم تعمیر موتور درب اتوماتیک  توبولار ساده و کم هزینه‌تر از سایر موتورهای کرکره‌های است و در مکان‌هایی همچون مغازه ‌ها و پارکینگ‌ها استفاده می‌شوند.

    موتور درب اتوماتیک توبولار (لوله ای)

    کاربرد موتور درب اتوماتیک

    یکی از مهم‌ترین قطعات موجود در درب‌های اتوماتیک موتور آنها است که نقش تامین قدرت لازم برای باز و بسته شدن درب‌های اتوماتیک را ایفا می‌‌کند. به عبارت ساده‌تر می‌توان گفت با زدن ریموت کنترل ، موتور شروع به فعالیت کرده و به کمک جک‌های بازویی، درب را باز و بسته می کند، پس هنگامی که موتور از کار بیفتد، کل سیستم درب اتوماتیک از کار می‌افتد و دیگر قادر به استفاده از درب اتوماتیک نخواهیم بود. اما دلایل از کار افتادن موتور درب های اتوماتیک چیست؟

    علل خرابی موتور درب اتوماتیک

    هر ابزار و یا وسایل چه مکانیکی و چه الکتریکی نیاز به تعمیر پیدا می‌کنند. تعمیر موتور درب اتوماتیک نیز از این قضیه مستثنا نیستند. هزینه بالای درب‌های پارکینگ چه به صورت اتوماتیک و چه به صورت دستی اجازه تعویض زود هنگام آنها را به ما نمی‌دهد، دلایل متعددی همچون نصب درب‌های پارکینگ در فضای باز، شرایط آب وهوایی، استفاده بیش ازحد و نادرست از درب‌های اتوماتیک وجود دارند که باعث ایجاد نقص جزئی و یا خیلی جدی و کاهش طول عمر موتور درب‌های اتوماتیک می‌شوند. به شکلی که نیازمند به تعویض یا تعمیر موتور درب اتوماتیک می‌شویم. در زیر به بررسی برخی از علل مهم خرابی موتور درب‌های اتوماتیک می‌پردازیم.

    قطع شدن موتور در صورت ضربه خوردن

    تحت فشار و ضربه قرار گرفتن یکی از دلایل خرابی موتور در درب‌های اتوماتیک است که باعث قطع شدن موتور می‌شود. تعمیر موتور درب اتوماتیک در این شرایط کمی زمان‌بر است. در صورت برخورد ضربه و فشار به موتور، ممکن است قطعات مختلفی خراب شوند ولی در بیشتر مواقع چرخ دنده‌های داخل، دچار ساییدگی می‌شوند که نیازمند تعمیر و تعویض می‌شوند.

    هرز کار کردن موتور

    یکی دیگر از دلایلی که باعث خرابی موتور و تعمیر موتور درب اتوماتیک می‌شود، هرز کار کردن موتور است که دلیل اصلی آن ایراد در کلید خلاص کن است. البته دلایل دیگری نیز می‌تواند باعث این مشکل شود که در هر صورت شما باید به فکر تعمیرکار حرفه ای موتور درب اتوماتیک باشید. در ادامه دلایل هرز کار کردن موتور را بررسی می‌کنیم.

    خم شدن یا بیرون آمدن محور کلید خلاص کن

    کلید خلاص کن یکی از قطعات کوچک و مهم در موتور است که منجر به باز و بسته کردن درب برقی می‌شود. زمانی که کلید خلاص کن خم شود یا از محور خود بیرون آید، موتور شروع به هرز کار کردن می‌کند که این مشکل باید به سرعت توسط تعمیر کار حرفه ای درب‌های اتوماتیک بررسی و حل شود. که خوشبختانه ما در ادورا با وجود نیروهای توانمند و با تجربه این امکان را برای شما فراهم کرده‌ایم.

    خرابی چرخ دنده ما بین موتور و گیربکس

    دومین دلیل هرز کار کردن موتور، خرابی چرخ دنده ما بین موتور و گیربکس است. زمانی که این چرخ دنده خراب شود و به بیان دیگر با سیستم موتور درگیر نشود، موتور به درستی کار نمی‌کند و قطعه مذکور باید تعمیر و یا تعویض شود که در اکثر موارد چرخ دنده به دلیل ساییدگی که پیدا کرده است، تعویض می‌شود.

    داغ شدن بیش از اندازه موتور

    از دیگر دلایل خرابی موتور که در بیشتر مواقع نادیده گرفته می‌شود افزایش دمای سریع و خیلی زیاد موتور است که باعث از کار افتادن موتور می‌شود. این موضوع می‌تواند چند دلیل مختلف داشته باشد که در ادامه این دلایل را بررسی می‌کنیم.

    خرابی استاتور موتور

    استاتور یک قطعه ثابت در موتور است که روتور یا همان شفت در آن حرکت دورانی انجام می‌شود و موجب باز و بسته شدن درب می‌شود. زمانی که این قطعه درست کار نکند، به موتور فشار زیادی وارد می‌شود و موتور به سرعت داغ می‌کند.

    خرابی سیم پیچ

    سیم پیچ یکی از مهم‌ترین بخش‌های موتور است که شامل کلافی از سیم‌های رسانای مسی برای انتقال برق در موتور می‌باشد. زمانی که سیم پیچ به دلایل مختلف ضعیف شود یا به طور کامل خراب شود، موتور به شدت داغ می‌کند و احتمال سوختن موتور به شدت بالا می‌رود. اگر بعد از تعویض استاتور، هنوز موتور به شدت داغ می‌کند باید به سراغ تعویض سیم پیچ رفت. توصیه می‌کنیم حتما از تعمیرکاران حرفه ای و کاربلد همچون تیم خدمات ما در ادورا برای تعمیر موتور درب اتوماتیک خود استفاده کنید.

    صدای خیلی بلند موتور

    یکی دیگر از دلایل خرابی موتور، شنیدن صدای خیلی بلند در زمان کار کردن موتور است. به بیان دیگر زمانی که درب‌ها باز و بسته می‌شوند، صدای بسیار بلندی شنیده می‌شود که نشان دهنده وجود نقص در موتور است از عوامل موثر در شنیدن صدای بلند موتور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    اصطکاک بدنه روتور با استاتور

    همانطور که قبل تر هم اشاره شد، حرکات چرخشی روتور یا همان شفت در استاتور انجام می‌شود و زمانی که این دو قطعه با هم برخورد داشته باشند، صدای بلندی در موتور ایجاد می‌شود به همین منظور باید بدون اتلاف وقت به سراغ تعمیر موتور درب اتوماتیک رفت تا از آسیب‌های بعدی جلوگیری شود.

    خشکی بلبرینگ های موتور

    زمانی که بلبرینگ‌ها خشک شوند یا دچار مشکل شوند، موتور با صدای بلند کار می‌کند اگر بلبرینگ‌ها خراب نشده باشند و فقط خشک باشند می‌توان با رونق کاری حل نمود، ولی اگر بلبرینگ‌ها مشکل دیگری داشته باشند نیاز به تعمیر و یا تعویض آن‌ها می‌باشد.

    شلی یا لقی بدنه موتور

    شل شدن پیچ‌های باعث می‌شوند موتور به درستی کار نکند و صدا دهد. در صورتی که این مشکل حل نشود باعث خرابی‌های جدی‌تر و حتی شکستن بدنه موتور می‌شود که هزینه‌های زیادی برای شما ایجاد می‌کند، پس بهترین کار سفت کردن سریع پیچ‌های بدنه موتور است.

    موتور در جای خود قرار نگرفته

    زمانی که موتور در جای مناسب خود قرار نگیرد شروع به لرزش می‌کند و با صدای زیادی که حاصل همین لرزش است فعالیت می‌کند. در چنین شرایطی  باید به سرعت موتور در جای اصلی خود سفت شود، زیرا در صورت لرزش زیاد ممکن است قطعات داخلی موتور مانند شفت شکسته شود و هزینه‌های زیادی را دربرگیرد.

    سخن پایانی

    در نهایت، موتور درب اتوماتیک به عنوان یکی از عناصر اساسی در سیستم درب ورودی ما، نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. با انجام تعمیرات ، سرویس دوره ای و نگهداری صحیح، می‌توانیم عمر مفید موتور را بهبود بخشیم و عملکرد اتوماسیون درب را حفظ کنیم. همچنین، توجه به نشانه‌های مشکلات موتور درب از جمله صداهای غیرطبیعی، لرزش های ناگهانی یا کاهش سرعت عملکرد ضروری است. در صورت مشاهده هر یک از این علائم، بهتر است تعمیرات لازم را بررسی کنید یا به یک تکنسین متخصص درب اتوماتیک مراجعه کنید. با رعایت نکات فوق و بهره‌گیری از تخصص و دانش فنی، می‌توانیم از عملکرد بهتر و طول عمر طولانی موتور درب اتوماتیک خود لذت ببریم.

    امتیاز شما

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳ رای

    فهرست مطالب

    ارتباط با ما

    تهران ، خیابان شریعتی، بالاتر از خیابان خواجه عبداله انصاری، کوچه نورمحمدی

    02125945

    آخرین مقالات

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *